علل اصلی درد زبان و گلو | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

بررسی علل اصلی درد زبان و گلو

اغلب اوقات، درد زبان و گلو که به طور همزمان رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند زیاد نگران کننده نیست. شایع ترین علل آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل ضربه، مانند سوختگی زبان، یا واکنش آلرژیک خفیف باشد. در مطلب امروز از سایت دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان به بررسی علل اصلی درد زبان و گلو می پردازیم.

با این حال، گاهی اوقات، درد زبان و گلو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه مشکل جدی تری باشد. اگر متوجه توده، زخم باز یا تغییر رنگ زبان خود شدید که بعد از چند هفته از بین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود، به پزشک مراجعه کنید. اما شایع ترین علل درد زبان و گلو به طور همزمان عبارتند از:

آلرژی

آلرژی به موادی مانند کپک، گرده، گرد و غبار یا شوره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث گلودرد شود. گاهی اوقات آلرژی غذایی ممکن است علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را مانند خارش یا تورم زبان ایجاد کند که روی زبان تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. علائم آلرژی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گلو درد
  • آبریزش بینی
  • ترشح پشت حلق
  • عطسه کردن
  • خارش چشم یا گوش
  • کهیر یا بثورات
  • سرفه کردن
  • احتقان بینی
علائم آنافیلاکسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • گرفتگی صدا
  • دشواری در تنفس، رنگ آبی پوست یا اطراف لب ( سیانوز)
  • تورم زبان، مشکل در صحبت کردن، ریزش آب دهان
  • تورم صورت
  • قرمزی، کهیر یا بثورات پوستی
  • احساس سرگیجه یا غش

در صورت داشتن علائم آنافیلاکسی باید با مراکز درمانی تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید، زیرا این یک جدی و خطرناک است که نیاز به درمان فوری و حرفه ای دارد.

• درد در زبان، گلو یا گوش که می‌تواند به صورت تیز، ضربه‌دار یا مانند شوک الکتریکی توصیف شود.
  • احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید که یک جسم نوک تیز در گلو قرار دارد.
  • بروز علائم قلبی (نبض پایین، فشار خون پایین، غش) یا تشنج

نورالژی گلوسوفارنکس معمولاً به دلیل فشرده شدن عصب، آسیب به رگ خونی تامین کننده عصب، یا بدتر شدن غلاف محافظ پوشاننده عصب (مانند بیماری هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس) ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یک رشد یا تومور ممکن است عصب را فشرده کند، یا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند توسط یک رگ خونی یا سایر ساختارهای مجاور فشرده شود.

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای نورالژی خیلی موثر نیستند. داروهایی که درد عصبی را هدف قرار می‌دهند مانند نورونتین (گاباپنتین) یا تگرتول (کاربامازپین) ممکن است در ابتدا درد ناشی از نورالژی گلوسوفارنکس را تسکین دهند، اما با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می‌دهند. برای درد گلو، برخی افراد استفاده از یک داروی بی حس کننده موضعی به نام لیدوکائین (گزیلوکائین) را برای بی حس کردن پشت گلو موثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که باعث بلع راحت تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

جراحی ممکن است برای برخی افراد موثر باشد. به عنوان مثال، اگر نورالژی ناشی از رگ خونی است که عصب را فشرده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از یک روش جراحی به نام رفع فشار میکروواسکولار (MVD) برای مسیریابی مجدد رگ خونی استفاده کرد. اگر عصب توسط رشد یا تومور فشرده شود، گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را با جراحی برداشت.

علت دندان درد در سرماخوردگی | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی یک علت بسیار شایع گلودرد است. این بیماری توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و برای تشخیص دقیق نیاز به آزمایش استرپتوکوک دارد. در حالی که گلودرد استرپتوکوکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در هر سنی رخ دهد، این بیماری در افراد ۵ تا ۱۵ ساله شایع است.

علائم گلودرد استرپتوکوکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گلو درد
  • التهاب لوزه ها
  • لکه های سفید روی لوزه ها
  • لکه های قرمز ریز در داخل دهان
  • تورم غدد لنفاوی

در حالی که علائم گلودرد استرپتوکوکی با علائم ناشی از عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی معمولی و عفونت‌های تنفسی فوقانی ویروسی یکسان هستند، برخی از علائم رایج در سرماخوردگی به‌طور محسوسی در گلودرد استرپتوکوکی وجود ندارند. این موارد عبارتند از:

• سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی صدا
  • چشم صورتی

همانطور که قبلا ذکر شد، گلودرد استرپتوکوکی توسط یک باکتری، استرپتوکوک گروه A ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. شما ممکن است از طریق تماس با فرد دیگری که به آن مبتلا است، به خصوص اگر غذا یا نوشیدنی مشترکی داشته باشید یا آنها را ببوسید، همچنین از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه یا عطسه به این عفونت مبتلا شوید.

دکتر آمنه تقدیسی را در اینستاگرام دنبال کنید

باکتری استرپتوکوک گروه A نیز باعث ایجاد ضایعات پوستی به نام ایمپتیگو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و در صورت دست زدن به این زخم ها ممکن است عفونی شوید.
گلودرد استرپتوکوکی همیشه باید با یک آنتی بیوتیک مناسب درمان شود. آموکسی سیلین یا پنی سیلین آنتی بیوتیک هایی هستند که اغلب برای گلودرد استرپتوکوکی مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، اما در افرادی که به این دسته از داروها حساسیت دارند نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از آنها استفاده کرد. مطمئن شوید که آنتی بیوتیک را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.

پس از مصرف حداقل ۴۸ ساعت آنتی بیوتیک مناسب و عدم تب، باید احساس بهتری داشته باشید و دیگر مسری نباشید. در این بین، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با خوردن و نوشیدن غذا یا مایعات سرد گلودرد خود را کاهش دهید. به غذاهایی که جویدن و بلعیدن آنها آسان است بچسبید و مسکن های بدون نسخه را امتحان کنید. در مواردی که لوزه ها بسیار متورم هستند، گاهی اوقات داروهای استروئیدی برای کاهش اندازه لوزه ها و بهبود توانایی شما برای بلع تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما معمولاً این کار ضروری نیست. اگر داروهای بدون نسخه برای تسکین درد کافی نیستند، ممکن است از پزشک خود در مورد یک داروی بی حس کننده موضعی که پشت گلو را بی حس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بپرسید.

مطالعه بیشتر:

بررسی ابزارهای مورد استفاده در کشیدن دندان

علت انواع مختلف مال اکلوژن چیست؟

آسیب های ناشی از تروما در کودکان