ویژگی خمیر دندان مناسب کودکان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

بررسی ویژگی خمیر دندان مناسب کودکان

تا آنجا که ممکن است ما می خواهیم فرزندان خود را تشویق کنیم تا عادات بهداشت دهان و دندان را فرا بگیرند و حفظ کنند. یادگیری تکنیک‌های موثر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بخش بزرگی از این برنامه‌ها است و به طور پیش فرض، خمیر دندان نیز همینطور است. در مطلب امروز از سایت دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان ویژگی خمیر دندان مناسب کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای کودکان، با استفاده از خمیردندانی که آن را دوست دارند، برنامه بهداشت دهان و دندان‌ را شروع کنید. چندین مورد در بازار موجود است و مخصوصاً برای کودکانی طراحی شده‌اند که دهان آنها به طعم قوی تر خمیر دندان بزرگسالان حساس تر است. آنها حاوی غلظت کمتری از فلوراید با توجه به نیازهای سنی هستند.

سوال دیگری که ممکن است از خود بپرسید، این است که چه زمانی کودکانتان می‌توانند از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کنند. یک راه این است که فرزندانتان را تا زمانی که روش مناسب شست و شوی دهان و نبلعیدن خمیر دندان را فرا نگرفته‌اند، به استفاده از خمیر دندان بزرگسالان عادت ندهید. ما می‌خواهیم بچه‌هایمان تجربه‌ای مثبت از مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان داشته باشند و اگر یک خمیردندان مزه وحشتناکی داشته باشد و احساس ناراحتی در آن‌ها ایجاد کند، احتمال کمتری دارد که به استفاده از آن عادت کنند. بهترین خمیر دندان برای بچه‌ها، خمیردندانی است که آنها دوست دارند از آن استفاده کنند.

میزان اثرگذاری خمیر دندان حاوی زغال فعال

به طور کلی، مانند خمیردندان‌های حاوی مواد سفید کننده و ضد باکتری، محصولاتی که زغال فعال دارند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. با کار بر روی این فرض که زغال دندان‌ها را سفید می‌کند، بحث‌هایی در مورد اثربخشی خمیردندان حاوی زغال چوب وجود دارد. اگر آنها موثر باشند، فقط در حد محدودی است. یک عیب واقعی خمیردندان‌های حاوی زغال فعال این است که آنها می‌توانند بسیار ساینده باشند و در نتیجه در صورت استفاده طولانی مدت به دندان آسیب جبران ناپذیری وارد کنند. نکته مهم این است که از خمیر دندان‌های زغالی با احتیاط و در حد اعتدال استفاده کنید.

اگرچه این محصولات ممکن است کمی مفید باشند و مانند پراکسید موجود در خمیردندان‌های سفید کننده در سلامتی دندان آسیبی ایجاد نکنند، اما به اندازه سایر محصولاتی که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شوند، موثر نیستند.

متخصص دندانپزشک کودکان کاشان | سلامت دندان با مسواک زدن و خمیر دندان در کودکان

خمیردندان‌های ضد حساسیت

تمام خمیردندان‌هایی که برای کمک به رفع حساسیت طراحی شده‌اند، به روش اختصاصی خود کار می‌کنند. با توجه به حساسیت دندان در سطح میکروسکوپی، استفاده از این محصولات برای بیماران تسکین دهنده است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید، اگر حساسیت را تجربه می‌کنید، یک علت زمینه ای وجود دارد که باید درمان شود، در غیر این صورت این حساسیت باقی خواهد ماند.

به عنوان مثال، ممکن است محیط دهان شما اسیدی شده باشد که لایه سطحی دندان‌های شما را حل می‌کند و منجر به قرار گرفتن انتهای عصبی در برابر عوامل خارجی می‌شود. تسکین ناشی از خمیردندان ضد حساسیت، تنها موقتی خواهد بود و در صورت عدم درمان، ممکن است به یک مشکل بزرگتر مانند سایش قابل توجه دندان تبدیل شود.

صفحه دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان را در اینستاگرام

خمیردندان‌های بدون فلوراید

گاهی اوقات از دندانپزشکان در مورد خمیردندان‌های جایگزین که حاوی فلوراید نیستند (مانند خمیردندان‌های “گیاهی” یا “طبیعی”) سوال می‌شود. انتخاب یکی از این گزینه‌ها هیچ ایرادی ندارد، با این حال آن‌ها همان مزیت سفت کردن و تقویت مینا را ندارند. به همین علت، آنها به اندازه سایر خمیردندان‌های معمولی به پیشگیری از بروز پوسیدگی کمک نمی‌کنند.

برخی از خمیردندان‌های جایگزین حاوی ترکیبات ضد باکتریایی مانند روغن درخت چای هستند و اگرچه به نظر می‌رسد این مورد ایده بدی نیست، اما ثابت نشده است که آنها فواید قابل توجهی برای سلامتی دهان و دندان دارند. برخی دیگر که حاوی ترکیبات ساخته شده از کازئین (پروتئینی که در فرآورده های شیری مانند پنیر یافت می‌شود) هستند، قابلیت معدنی سازی مجدد دارند. اگرچه این ماده به اندازه فلوراید از دندان محافظت نمی‌کند، اما بهتر از عدم آن است.


مطالعه بیشتر:

علت انواع مختلف مال اکلوژن چیست؟

آسیب های ناشی از تروما در کودکان

علل ایجاد لکه های قرمز در دهان

1 پاسخ
  1. موذنی
    موذنی گفته:

    دکتر تقدیسی برای انتخاب خمیردندان و نحوه صحیح مسواک زدن خیلی خوب راهنمایی و کمکمون کردند و دخترم خیلی به مسواک زدن علاقه و اشتیاق پیدا کرده

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *