علت انواع مختلف مال اکلوژن چیست؟ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

بررسی علت انواع مختلف مال اکلوژن

نوشته ای که امروز در وبسایت دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان برای شما عزیزان منتشر شده است. به بررسی علت انواع مختلف مال اکلوژن خواهیم پرداخت. این عارضه در انواع مختلفی اتفاق می‌افتد که هر کدام است بیماران ممکن است به نوع متفاوتی از آن دچار شوند. در موارد زیر با مدل‌های مختلف آشنا می شوید تا راحت تر بتوانید آن را تشخیص دهید:

اوربایت؛ فک بالای غیر نرمال

مدل اوربایت به فک های بالایی یا جلو بودن دندانهای جلویی فک بالا اشاره دارد که باعث می‌شود دندان های جلویی فک پایین همپوشانی عمودی زیادی داشته باشد؛ طوری که دندان های بالایی بیش از حد به سمت پایین متمایل می شوند. زمانی که این مشکل رخ می دهد ممکن است دندان‍‌های جلویی پایینی اصلا دیده نشوند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : بررسی انواع رایج ترومای دندان

آندربایت؛ فک پایین غیر نرمال

این مدل عارضه به دندان‌های فک پایین جلوی اشاره دارد که دندان های جلویی فک پایین جلوتر از دندان های جلویی فک بالا هستند. معمولا بر اثر بروز آن چانه بیش از حد بیرون زده است.

اپن بایت؛ نرسیدن دندان های جلویی

اپن بایت زمانی اتفاق می‌افتد که با بستن دهان، دندان های بالا و پایینی قسمت جلوی به یکدیگر متصل نمی شوند و فاصله کاملا واضحی میان آنها وجود دارد.

عوامل و انواع مال اکلوژن دندان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

کراس بایت، وضعیت برعکس دندان ها

کراس بایت در سه نوع خلفی، قدامی و گونه‌ای اتفاق می‌افتد:

  • خلفی: در صورتی ک دندان های عقب فک بالا پشت دندان های عقب فک پایین حضور داشته باشند.
  • قدامی: در صورتی که دندان های پیشین فک بالا عقب تر از دندان های فک پایین قرار گیرد.
  • گونه ای: مواقعی که دندان های هر کدام از فک ها به سمت گونه متمایل باشند.

دیپ بایت و تاثیر منفی روی لبخند

دیپ بایت تاثیر زیادی در طرح لبخند دارد که در صورت عدم درمان منجر به مشکلات جدی تری می شود. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که دندان های بالایی و پایینی به طرز نادرستی همپوشانی عمودی داشته باشند. در برخی مواقع نادر، فاصله میان دو فک به ۴ الی ۱۰ میلی متر می رسد که شدت آن به قدری زیاد است دندان های پایین توسط دندان های بالایی پنهان خواهد شد.

دکتر آمنه تقدیسی را در اینستاگرام دنبال کنید

شلوغی و کجی دندان ها:

گاهی اوقات به دلیل عدم فضای کافی دندان ها در کنار یکدیگر به طور صاف و یکدست رشد نمی کند و هر کدام یا برخی از آنها به صورت کج و برهم ریختگی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این عارضه معمولاً به دلیل کمبود جا در قوس دندانی رخ می دهد که ظاهر دندان ها و لبخند را نامناسب جلوه می دهد.

فاصله بیش از حد دندان ها:

برخی اوقات به دلیل فضای بیش از حد فک، دندان ها در فواصل زیادی رشد می کنند و فاصله بین دندان ها موجب می شود دندان های بالایی و پایینی به صورت نامتناسب در کنار یکدیگر قرار گیرند. این عارضه با دردسرهایی همچون عدم توانایی در جویدن غذا همراه است.

 


مطالعه بیشتر:

بررسی ابزارهای مورد استفاده در کشیدن دندان

عوارض باقی ماندن ریشه دندان در لثه چیست؟

عوامل و انواع مال اکلوژن دندان

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *