علل و علائم مشکلات دندان عقل چیست؟ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

بررسی علل و علائم مشکلات دندان عقل

معمولاً دندان عقل نهفته، فاقد علائم واضح است. بیماران تنها زمانی به وجود دندان عقل نهفته، واکنش نشان می دهند که بیش از حد تحمل، درد داشته باشد. به طور کلی، این درد معمولا زمانی اتفاق می افتد که دندان نهفته، به دلیل سختی تمیز کردن آن، عفونی می شود. در مطلبی که امروز در سایت دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان منتشر شده است علل و علائم مشکلات دندان عقل بطور خلاصه مورد بررسی قرار گرفته است.

فلپ لثه ای، که به علت نهفتگی ایجاد می شود، معمولاً به عنوان منبعی از باکتری ها و تکه های غذا باقی مانده عمل می کند که باعث بروز مشکلات مختلف دندانی می شود. به طور بالقوه به دندان های مجاور دندان های عقل، آسیب می رساند.

به طور کلی، نهفتگی دندان عقل، ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

• درد فک
  • تورم و سرخی لثه
  • تورم در اطراف فک
  • مشکل در باز کردن دهان
  • حساس شدن یا خونریزی لثه
  • احساس طعم ناخوشایند در دهان

اگر عوارض، علائم یا احساس نامطلوبی را در ناحیه پشت دندان عقل خود تجربه کردید، که ممکن است با نهفتگی دندان عقل مرتبط باشد، باید به پزشک یا دندانپزشک، مراجعه کنید. دندانپزشک شما باید بتواند بفهمد که چه چیزی در حال رخ دادن در لثه شما است و چه مشکلی در مورد دندان نهفته شما وجود دارد.

علل و علائم مشکلات دندان عقل چیست؟ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

علل بروز مشکل در دندان عقل

مشکل در دندان عقل، به این علت اتفاق می افتد که در پشت دهان یا دو فک شما، یعنی فک بالا یا فک پایین، فضای کافی برای بیرون آمدن یا رویش دندان وجود ندارد. در چنین شرایطی، آن ها باید محکم فشرده شوند و در نتیجه، بیشتر آن ها زیر خط لثه یا کمی بالای آن باقی می مانند. در نتیجه، قسمت هایی تشکیل می شود که به عنوان منبع باکتری و مواد غذایی باقی مانده عمل می کنند. زیرا تمیز کردن آن نقاط دشوار است.

زمان رشد دندان عقل

دندان ‌های آسیاب سوم، معمولاً در حدود سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی یا در سنین بلوغ عقلی، یعنی در آستانه بزرگسالی، ظاهر می ‌شوند. از این رو، به دندان عقل معروف هستند. برخی از افراد، آرواره هایی به اندازه کافی بزرگ، یا دندان های آسیاب سوم به اندازه کافی کوچک، دارند که بدون هیچ مشکلی، این دندان ها بیرون بیایند و به راحتی با دندان های پشت دندان آسیاب دوم ردیف می شوند. در بیشتر موارد، دهان افراد، کوچک است. این شرایط، اجازه رشد طبیعی مولر سوم را نمی دهد.

ایجاد مشکل در دندان عقل، زمانی اتفاق می ‌افتد که دندان‌ های آسیاب سوم، توسط سایر دندان ‌های دائمی، فشرده می ‌شوند. این شرایط، منجر به نهفته شدن و یا بیرون آمدن جزئی آن ها می ‌شود. حتی ممکن است که دندان عقل، به هیچ وجه رشد نکند و در زیر خط لثه محبوس بماند.

معمولا، نهفتگی تا زمانی که دندان، شروع به پوسیدگی کرده و باعث ایجاد عفونت و تجمع باکتری بر روی فلپ لثه شود، تشخیص داده نمی شود.

مطالب پیشنهادی:

روش های درمان شل شدن دندان های بزرگسال