ونیرهای دندان چیست؟ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

بررسی ونیرهای دندان

ونیرهای دندان لایه‌های نازکی هستند که به طور سفارشی از سرامیک همرنگ دندان یا رزین کامپوزیتی ساخته شده‌اند و روی دندان قرار می‌گیرند و منجر به بهبود مشکلات دندانی از جمله: پوسیدگی مینای دندان، نامرتب بودن و فاصله بین دندان ها، تغییر رنگ، شکستگی یا ترک دندان‌ها می‌شود. در این مقاله از سایت دکتر تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان قصد داریم درباره انواع ونیر دندان مواردی را بیان کرده و در خصوص موارد استفاده از آن و ویژگی‌های آن مطالبی را ذکر نمائیم.

استفاده از ونیر دندان راه حلی عالی برای دستیابی به ظاهر دلخواهتان است. ونیرها برای افرادی که دندانشان شکسته، فاصله بین دندانی یا دندان‌های نامرتب دارند، انتخابی محبوب است.
از آنجایی که ونیر دندان دندان‌های مرتب همراه با لبخندی زیبا برای شما به ارمغان می‌آورد، زیر مجموعه دندانپزشکی زیبایی به شمار می‌رود. علاوه بر زیبایی ونیر دندان از سطح دندان آسیب دیده نیز محافظت می‌کند. بنابراین به درمان‌های بیشتر و گران‌تری نیاز ندارد. یکی از مزایای ونیر دندانی استحکام بالا و داشتن لبخندی زیبا است. در انجام بعضی از انواع ونیرهای دندان نیازی به آماده سازی دندان‌های زیرین نیست.

ونیرهای دندانی لایه‌های نازکی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و به دندان‌ها شکل طبیعی‌تری می‌بخشند. از دندانپزشک خود درباره بهترین انتخاب ممکن مشورت بگیرید.

ونیرهای دندانی

اگر می‌خواهید با خیال راحت لبخند بزنید، ونیرهای دندان گزینه‌ای آسان هستند. ونیرها پوشش نازکی هستند که روی دندان‌های جلویی (قابل مشاهده) قرار می‌گیرند و کاملا شبیه دندان‌های طبیعی هستند. از ونیرها می‌توان برای ترمیم بسیاری از مشکلات دندانی استفاده کرد، مانند:

  • دندان‌های لکه دار که با بلیچینگ سفید نمی‌شوند.
  • دندان‌های شکسته یا پوسیده
  • دندان‌های کج یا نامرتب
  • فاصله زیاد بین دندان‌های جلویی بالا

غیر از عواملی که باعث ظاهر زشت دندان می‌شوند، ونیرها همه یا بیشتر مشکلات زیبایی دندان را بهبود می‌خشند.

ونیرهای دندان چیست؟ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

این مشکلات عبارتند از:

مینای پوسیده:

امکان دارد مینای دندان (ماده‌ای محکم و شفاف که دندان‌ها را می‌پوشاند) به تدریج تغییر رنگ دهد، ساییده و پوسیده شود.

پوسیدگی و پارگی:

با افزایش سن، دندان‌ها به طور طبیعی پوسیده می‌شوند و احتمالا منجر به شکستگی، ترک و در نهایت باعث ظاهر نامناسب می‌شوند.

ژنتیک:

برخی از افراد از ابتدای تولد فاصله زیادی بین دندان‌هایشان است که با افزایش سن بیشتر می‌شود.

دندان‌های نامرتب:

این مشکل نتیجه ساییدن یا دندان قروچه می‌باشد.

انواع ونیرهای دندان

اغلب ونیرهای دندان از سرامیک یا رزین کامپوزیتی ساخته می‌شوند. به گفته ADA، انجام ونیر سرامیکی در مقایسه با ونیر کامپوزیت به زمان بیشتری نیاز دارد. دندانپزشک برای نمونه کمی مینای دندان را برمی‌دارد و سپس جهت طراحی ونیرها به آزمایشگاه ارسال می‌کند. احتمالا این پروسه چندین روز زمان می‌برد و معمولا تا ویزیت بعدی طول می‌کشد. با این وجود، احتمالا برای آماده سازی و ترمیم دندان‌های آسیب دیده، ونیرهای کامپوزیتی در مطب تراشیده شوند. در آخر، تمام ونیرهای دندانی با استفاده از سیمان‌های رزینی به دندان می‌چسبند.

هر دو نوع ونیر مزایای مختلفی دارند. نسبت به ونیر سرامیکی، ونیر کامپوزیتی به تراش کمتر مینای دندان نیاز دارد، ارزان‌تر، در یک جلسه قابل استفاده و در صورت آسیب دیدگی به راحتی قابل ترمیم است. از طرف دیگر، ونیر سرامیکی محکم و مقاوم است، به آسانی لک نمی‌شود، طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و کمتر از تاج یا کلاهک به تراشیدن مینای دندان نیاز دارد.

ونیرهای سرامیکی

ونیرهای سرامیکی یا لمینت دندان پوسته‌های نازک سفارشی ساخته شده‌اند که روی دندان قرار می‌گیرند.

مزایای ونیرهای سرامیکی:
  • محکم و با دوام هستند.
  • طبیعی بنظر می‌رسند.
  • مینای دندان کمتر از تاج یا کلاهک برداشته می‌شود.
  • به آسانی لک نمی‌شوند.

مراحل جایگذاری ونیرهای سرامیکی:

  1. جهت آماده‌سازی دندان‌ها، معمولا دندانپزشک از جلو و کناره‌های دندان مقدار کمی مینای دندان برمی‌دارد. این کار باعث می‌شود ونیرها به درستی قرار بگیرند تا دندان‌ها کاملا طبیعی به نظر برسند.
  2. دندانپزشک از دندان‌های آماده شده قالب می‌گیرد. همچنین او در مورد بهترین ونیر که لبخند شما را زیباتر می‌سازد تصمیم می‌گیرد.
  3. سپس قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌گردد تا ونیرهای سرامیکی سفارشی و متناسب با دندان‌های شما ساخته شود. این پروسه چند روز طول می‌کشد. در همین حین دندانپزشک ونیرهای موقتی به شما می‌دهد تا در این مدت از آنها استفاده کنید.
  4. در قرار ملاقات بعدی، دندانپزشک ونیرها را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و شکل آنها را بررسی می‌نماید. پس از انجام تغییرات لازم، دندان‌ها تمیز شده و ونیرها به دندان متصل می‌شوند.
  5. تغییرات دیگر در ویزیت‌های بعدی صورت می‌گیرد.

ونیرهای کامپوزیتی

مزایای ونیرهای کامپوزیتی:
  • معمولا مینای دندان کمتر از تاج یا ونیرهای سرامیکی برداشته می‌شود.
  • به مراجعه کمتری به دندانپزشک نیاز است. گاهی اوقات برای این ونیرها فقط یک بار به ویزیت نیاز دارید.
  • نسبت به ونیرهای سرامیکی هزینه کمتری دارد.
  • در صورت آسیب دیدن ترمیم آن آسان است. اگرچه ونیرهای کامپوزیت مانند ونیرهای سرامیکی محکم و مقاوم نیستند اما به راحتی و سریع قابل ترمیم هستند.

مراحل جایگذاری ونیرهای کامپوزیتی:

  1. دندانپزشک پس از آماده سازی یا تغییر شکل دندان‌ها، با استفاده از رنگی که مناسب دندان‌های شما است، با دقت زیاد مواد کامپوزیتی را چسبانده و ثابت می‌کند.
  2. از یک نور خاص برای محکم شدن کامپوزیت و چسباندن آن به دندان‌ها استفاده می‌شود.
  3. برای طبیعی بنظر رسیدن، ونیرها صاف و صیقلی هستند.

| اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان |


بیشتر بخوانید:

مزایای کامپوزیت دندان

تفاوت آمالگام و کامپوزیت

نحوه انجام عصب کشی دندان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *