عصب کشی دندان شیری کودکان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

عصب کشی دندان شیری کودکان

پوسیدگی دندان‌های شیری گاهی به علت عدم مراجعه به‌موقع به دندانپزشک متخصص کودکان گسترش پیدا می‌کند و برای درمان دندان باید از درمان‌های عصب‌کشی استفاده نمود. معمولاً والدین با شنیدن لفظ عصب کشی دندان شیری کودکان دچار نگرانی‌های زیادی می‌گردند و با سؤالات بسیاری مواجه هستند.

والدین اغلب نگران این هستند که آیا فرزندشان قادر به تحمل مراحل عصب‌کشی خواهد بود؟ و یا این‌که آیا عصب‌کشی دندان شیری همانند عصب‌کشی دندان دائمی است؟

آیا دندان شیری هم ریشه دارد؟

اغلب والدین بارها دندان‌های شیری افتاده کودکان را مشاهده کرده‌اند. وقتی این دندان‌ها می‌افتند ریشه آن‌ها به‌طور کامل تحلیل رفته است. به‌نحوی‌که حتی با گاز زدن مواد غذایی، دندان لق شده به‌راحتی می‌افتد. این امر باعث این تفکر در برخی والدین می‌گردد که این دندان‌ها ریشه ندارند!

در حقیقت تمام دندان‌های شیری اعم از قدامی یا خلفی دارای ریشه‌هایی هستند که حداقل ۱۰ میلی‌متر طول دارند. این دندان‌ها در خلف (عقب فک) دارای چند ریشه مجزا هستند.

آیا دندان شیری هم عصب دارد؟

بله! دندان‌های شیری دارای تمام اجزای دندان دائم هستند. دندان شیری همانند تمام دندان‌ها دارای دو قسمت تاج و ریشه می‌باشند که شامل مینا، عاج و بافت پالپی است که اصطلاحاً عصب دندان نامیده می‌شود.

چک‌لیست نیاز به درمان عصب‌کشی دندان در کودکان

نشانه‌های زیر بیانگر ضروری بودن درمان ریشه است:

• آبسه دندان
  • پوسیدگی شدید و عفونت دندان کودک
  • التهاب یا قرمزی اطراف دندان آسیب‌دیده
  • حساسیت شدید دندان کودک به سرما یا گرما
  • درد شبانه دندان
  • درد خودبه‌خود
  • پوسیدگی‌های عمیق که با رادیوگرافی مشخص شود نزدیک عصب دندان است
  • درد مداوم دندان هنگام جویدن یا حتی لمس کردن آن
  • دردناک و حساس شدن گره‌های لنفاوی
  • شکستگی دندان که پالپ دندان را تحت تأثیر قرار دهد
  • شل شدن غیرمنتظره دندان آسیب‌دیده
  • برخی از موارد ضربه خوردن دندان‌ها

نکات موردتوجه قبل از انجام عصب‌کشی در کودکان

دندانپزشک کودک شما برای تصمیم در مورد انجام عصب‌کشی برای کودکتان به موارد زیر توجه می‌کند. و بر اساس شرایط کودک شما تصمیم به درمان ریشه یا کشیدن دندان شیری یا درمان‌های دیگر خواهد کرد.

• سن کودک
  • موقعیت دندان آسیب‌دیده
  • حال عمومی کودک
  • میزان آسیب یا عفونت
  • زمان افتادن طبیعی دندان شیری
  • تحت تأثیر قرار گرفتن لثه یا استخوان

انواع عصب‌کشی دندان کودکان

عصب‌کشی دندان شیری برحسب وضعیت دندان و تشخیص دندانپزشک متخصص کودکان به دو صورت انجام می‌گیرد. در حالت اول فقط بافت پالپی تاج دندان خارج می‌گردد ولی در التهابات گسترده‌تر بافت پالپی ریشه‌های دندان نیز خارج می‌گردد.

این دو روش مختلف را پالپوتومی و پالپکتومی می‌گویند:

پالپوتومی (Pulpotomy): درمان و خارج کردن عصب تاج است.
پالپکتومی (Pulpectomy): درمان و خارج کردن عصب تاج و ریشه دندان است
پالپکتومی درمان تهاجمی‌تری هست و در مواقعی که معمولاً التهابات شدید وجود داشته باشد انجام می‌شود.

مراحل کار هرکدام از این درمان‌ها با عصب‌کشی دندان‌های دائمی تفاوت‌هایی دارد.

عصب کشی دندان شیری کودکان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

در چه مواردی کشیدن دندان توصیه می‌شود؟

بهتر است ویزیت‌های منظم دندانپزشکی هر شش ماه یک‌بار برای کودک انجام شود. و دندان‌ها به‌طور کامل معاینه گردند چراکه در غیر این صورت گاهی اوقات دندان شیر حتی با عصب‌کشی قابل نگهداری نیست

زیرا در برخی مواقع التهاب ریشه دندان به‌قدری گسترده شده است. که برای جوانه دندان دائم جایگزین آسیب‌رسان می‌باشد و یا باعث تحلیل ریشه دندان شیری به‌صورت پیش رس گردیده است و در این مواقع دندان شیری با درمان‌های عصب‌کشی قابل‌درمان نیست و مجبور به کشیدن دندان شیری خواهیم شد.

پس از کشیدن دندان‌های شیری زودتر از موقع مقرر باید وسایلی به نام فضا نگهدار در دهان کودک قرار داده شود. تا فضای موردنیاز برای رویش دندان دائم حفظ گردد.

آیا عصب‌کشی دندان‌های کودکان درد دارد؟

مسلماً دندان‌پزشک قبل از اقدام به مراحل درمان از بی‌حسی مناسب استفاده خواهد کرد. و در حین کار کودک درد نخواهد داشت.

والدین به‌هیچ‌وجه نباید تجربیات و نظرات خود در مورد اقدامات درمانی را به کودک انتقال دهند. دندانپزشک برای هر درمانی توضیحات لازم را برحسب سن کودک و با الفاظ مناسب به وی خواهد داد.

مقابله با ترس کودک از عصب‌کشی دندان

دندانپزشک متخصص کودکان از روش‌های کنترل رفتاری کودک با توجه به وضعیت روحی وی استفاده خواهد کرد. این روش‌ها بر پایه تکنیک‌های روانشناسی کودک هستند.

درصورتی‌که این روش‌ها مؤثر واقع نشود و کودک دچار اضطراب زیاد باشد باید از روش‌های آرام بخشی با دارو و بیهوشی عمومی استفاده گردد.

نحوه عصب‌کشی کودکان

عصب‌کشی دندان حتماً به عکس رادیوگرافی نیاز دارد. پس از مشاهده آن توسط متخصص دندانپزشک کودکان کاشان موردنظر بی‌حس می‌گردد و پوسیدگی‌ها برداشته می‌شوند

اگر التهاب محدود به تاج دندان باشد. پس از خارج کردن عصب تاج دندان خمیرهای مخصوصی داخل دندان قرار داده خواهد ش. و سپس دندان شیری‌ترمیم و روکش می‌گردد.

اگر التهاب ریشه دندان را درگیر کرده باشد باید عصب ریشه دندان با وسایل مخصوصی خارج گردد. و داخل ریشه و تاج دندان شیری با خمیرهای مخصوصی پر شود و سپس دندان شیری‌ترمیم یا روکش گردد.

مراقبت‌های بعد از عصب‌کشی کودکان

در صورت درد از داروهای مسکن استفاده شود.

اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است دوره درمان را کامل کنید. و آنتی‌بیوتیک حتماً به مدت‌زمان تجویزشده مصرف شود.

برای مشاهده‌ی صفحه‌ی اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی کلیک کنید.

مشاوره رفع عادت جویدن ناخن

آموزش مراقبتهای دهانی توسط والدین