انتخاب دهان شویه مناسب | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

انتخاب دهان شویه مناسب

استفاده از دهانشویه جزئی از برنامه روزانه رعایت بهداشت دهان و دندان است. که سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را ارتقاء می‌دهد. چنین دهانشویه‌هایی دهان را پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمیزتر می‌کند. و از آنجایی که مایع است نقاطی را پاکسازی می‌کند که خمیردندان به آن نقاط دسترسی ندارد. با این حال دهانشویه به هیچ وجه جایگزین مسواک زدن محسوب نمی‌شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید غرغره کردن دهانشویه میانبری است که شما را از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معاف می‌کند و دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد، بهتر است تجدید نظر کنید!

دهانشویه چیست؟

دهانشویه مایعی است که می‌توان دهان را با آن قبل یا بعد از مسواک زدن شستشو داد. دهان شویه معمولاً برای خوش طعم یا خنک کردن دهان مصرف می‌شود. البته دهانشویه فواید بیشتری دارد که از آن جمله می‌توان به خارج کردن ذرات غذای باقیمانده بین دندان‌ها پس از مسواک زدن، پاک کردن پلاک از روی دندان‌ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه اشاره کرد.

محتویات و ویژگی‌های دهانشویه خوب

شایان ذکر است که سودمندی بعضی مواد اولیه اشاره شده در فهرست زیر جای سوال دارد و این که آیا تهیه دهانشویه‌ای حاوی این مواد با توجه به وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما مناسب است یا خیر، به نظر تخصصی دندانپزشک و نیازهای خاص شما بستگی دارد.

انتخاب دهان شویه مناسب | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان
الکل :

تمام کارشناسان در مضر بودن الکل در دهانشویه هم نظرند، چون الکل دهان را خشک و زخم و التهاب را تشدید می‌کند و هیچ فایده ضدعفونی کنندگی ندارد.

فلوراید :

همان طور که اشاره شد فلوراید ماده بحث برانگیز دیگری است که از یک سو به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند و از سوی دیگر استفاده درازمدت از آن ممکن است عوارض خطرناکی را برای کل بدن به دنبال داشته باشد.

فنول :

فنول ماده اصلی موجود در دهان شویه‌های ضدعفونی کننده‌ای مانند لیسترین است. شکی نیست که فنول باکتری‌های پلاک را از بین می‌برد، اما از این نظر به اندازه کلرهگزیدین مفید نیست.

روغن درخت چای :

روغن درخت چای دهان را مرطوب می‌کند. به علاوه سودمندی آن در درمان خونریزی لثه و زخم‌های دهان به اثبات رسیده است.

کلرهگزیدین:

کلرهگزیدین ماده‌ای ضدپلاک و ضدقارچ است که وجود آن در دهانشویه برای درمان و یا پیشگیری از بیماری‌های داخل دهان، مانند هالیتوز یا بدبویی دهان ضروری است.

پراکسید هیدروژن:

این ماده به دلیل اثر اکسیدکنندگی پرطرفدارترین سفید کننده دندان به شمار می‌آید که میکروب‌ها را واقعاً از بین می‌برد و همچنین به دلیل واکنش کف‌کنندگی ذرات پنهان شده را از دندان‌ها دور می‌کند.

کلرید سدیم:

کلرید سدیم همان نمک طعام است که برای کشتن باکتری‌ها، کاهش التهاب، التیام زخم‌ها و تخلیه چرک‌ از دهان پس از انجام جراحی‌های دهان یا ابتلا به عفونت عالی است.

| اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان |


بیشتر بخوانید:

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

بررسی کامل روکش دندان

ارتودنسی لینگوال ( ارتودنسی نامرئی )

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *