پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

طبق تحقیقات و پژوهش دندانپزشک کودکان که دارای مدارک معتبر علمی می باشند عواملی مانند: رژیم غذایی مناسب، رعایت بهداشت دندان و دهان ، فلوراید درمانی و فیشورسیلنت باعث کاهش یا کند کردن دوره ی پوسیدگی دندان کودکان و خرابی آن ها می شود که باید یا آن ها را تغییر دهند یا در درمان به کار گیرند. البته موردی که باید حتما به آن توجه شود اثرگذاری و نتیجه گیری در درمان به رعایت همه ی این عوامل در کنار هم بستگی دارد به طور مثال در صورتی درمان با فلوراید موفق آمیز تر خواهد بود که بهداشت دهان به خوبی رعایت گردد:

رژیم غذایی جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

طبق مطالعات بسیاری که در مورد پوسیدگی دندان کودکان و خرابی داشته اند ارتباط میان آن با رژیم غذایی را دریافته اند. همانگونه که می دانید رژیم غذایی که کودکان می گیرند باعث بروز خودی پوسیدگی نخواهد شد. غذاهای اسیدی به علت قندی که دارند باعث پوسیدگی دندان ها و اروژن آن ها نیز خواهند شد مانند نوشابه. دندانپزشک اطفال به این دلیل مواد غذایی اسیدی را به مقدار زیاد توصیه نمی کنند زیرا این مواد دارای کربوهیدرات تخمیر شده ای هستند که باعث تغذیه باکتری های پلاک دندان از آن می شود که باکتری با تغذیه از این مواد متابولیسم گلیکولتیک شان افزایش پیدا کرده تا بتوانند اسید تولید کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که ساکارز می تواند باعث تولید اسید شود که قند تخمیر شده ای می باشد که باعث تشدید فراید پوسیدگی دندان کودکان می شود. به همین دلیل والدین گرامی باید به توصیه های دندانپزشک اطفال حتما توجه نمایند که استفاده زیاد و بیش از حد خوراکی هایی مانند شکلات ها و نوشیدنی های شیرینی و شیرینی و اسنک ها و…. باید پوسیدگی حتمی دندان فرزندانشان خواهد شد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

یک سری توصیه ها در مورد رژیم غذایی

توجه لازم به چگونگی رژیم غذایی والدین یک مورد بسیار ضروری می باشد. که باعث می شود بتوانند تغییراتی در آن بدهند تا از پوسیدگی دندان کودکان زودهنگام پیشگیری شود. معمولا وزن کردن به صورت دوره ای و یادداشت برداری از آن در زمان های دوره ای بهترین روش برای جمع آوری اطلاعات در مورد کیفیت و چگونگی رژیم غذایی می باشد. اگرچه این روش قدیمی می باشد. و استفاده علمی چندانی ندارد. جمع آوری اطلاعات در مورد تاریخچه رژیم غذایی که پزشکان از آن استفاده می نمایند بهترین راه حل می باشد. تا با توجه به جنبه اصلی تغذیه کودکان کمترین مواد پوسیدگی زا را دریاف کنند.

این کار با دریاقت فرم مخصوصی است که بیمار تمام مواد غذایی مصرف شده ی خود یا فرزندش را در طی سه روز یا یک هفته یادداشت می کند. بنابراین رژیمی که دندانپزشک اطفال توصیه می کنند کمکی بسیاری در اصلاح الگوی تغذیه ی بیماران خواهد شد. و کربوهیدرات های تخمیر شده را برنامه غذایی آنان حذف خواهد کرد. و باعث جلوگیری از مصرف مداوم اسنک ها و شیرینی و شکلات ها توسط کودکان خواهد شد.

تنظیم رژیم غذایی که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان خواهد شد :

  •  باید مصرف روزانه وعده غذایی کودکان به ۵ بار یا ۶ بار محدود نمود. به این معنا که کودکان در طول روز سه وعده اصلی غذایی داشته باشند. و ۳ میان وعده در کنار آن ها. از مصرف اسنک توسط کودکان در بین وعده هایی حتما جلوگیری شود و از دادن مواد قندی یا همان ساکارز به کودکان خودداری شود.
  •  کودک خود را عادت دهید در طول هفته تنها یک بار می تواند از شیرینی و شکلات استفاده نماید.
  •  اگر کودک شما از خوردن شیرینی و آدامس دست نمی کشد می توانید. مواد قندی مانند خرما یا کشمش که دارای قند طبیعی می باشند را جایگزین زایلیتول و سوربیتول نمائید.
  •  دندانپزشک اطفال توصیه هایی هم در مورد عادت غذایی نوزدان کرده اند. که نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه ها و آبمیوه های دارای قند و نوشیدنی های ورزشی کمتر مصرف شوند.

| اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان |


بیشتر بخوانید:

ارتودنسی دو دندان جلو

بررسی کامل روکش دندان

انواع جراحی لثه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *