علت دندان درد در سرماخوردگی | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

علت دندان درد در سرماخوردگی

زمانی که فرد به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شود، تمام بدن از جمله دندان‌ها ممکن است دردناک شوند. اما دلیل دندان درد در سرماخوردگی التهاب سینوس (Sinus inflammation) است علت اصلی بسیاری از بیماری‌های مرتبط با دندان درد است.

بیایید تا همراه با متخصص دندانپزشک کودکان کاشان نگاهی به آناتومی صورت و دندان داشته باشیم.

نگاهی کوتاه به آناتومی صورت و دندان

دندان‌های آسیاب بزرگ بالایی در هر دو طرف دهان، درست زیر سینوس‌های فکی قرار گرفته‌اند. اعصاب دندان‌ها به هرگونه درد و فشاری بسیار حساس است. زمانی که سینوس‌ها پر باشند، به اعصاب دندانی فشار وارد خواهد شد، یا اگر التهابی در بافت پوشاننده‌ی سینوس‌ها وجود داشته باشد، باعث خواهد شد که دندان‌های آسیاب بالایی در هر دو طرف فک و یا در یک طرف آن دردناک شوند. این درد ممکن است زمانی که شما عطسه یا سرفه می‌کنید بروز بیش‌تری پیدا کند.

سینوس – دندان درد در موقع سرما

افرادی که در هنگام ابتلا به سرخوردگی، آنفولانزا یا التهاب شدید سینوس درد شدید دندان را تجربه می‌کنند، ممکن است تصور کنند که دندان آبسه کرده و یا پوسیده شده است. در حالی که درد ناشی از فشار و التهاب سینوس بر روی دندان و درد ناشی از ریشه‌ی خراب دندان کاملاً متفاوت است.

علت دندان درد در سرماخوردگی | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

نوع درد دندان در هنگام سرماخوردگی

درد ناشی از یک دندان که ریشه‌ی آن درگیر شده یا دارای پوسیدگی است یک درد ضربان دار و نبض دار است. معمولا شدت این نوع درد به مرور زمان کاهش پیدا نمی‌کند. معمولاً این نوع از درد به راحتی با معاینه‌ی دهان قابل مشاهده است. معمولاً تنها یکی از دندان‌ها درگیر شده و در اطراف دندان قرمزی و تورم دیده خواهد شد.

علت دندان درد در سرماخوردگی

درد دندان ناشی از فشار و التهاب سینوس اما معمولاً تمام دندان‌های آسیاب بزرگ زیر سینوس‌های فکی را در برمی‌گیرد. این نوع از درد ضربان‌دار و نبض‌دار نیست. توجه کنید که در بیش‌تر موارد خوردن و آشامیدن باعث اضافه شدن شدت درد نخواهد شد. از طرفی دیگر این نوع از درد دندان متغیر است، هر زمان که التهاب سینوس فروکش کند، درد دندان هم از بین خواهد رفت.

برای درمان دندان درد در سرماخوردگی چه کنیم؟

زمانی که سینوس عفونی می‌شود، راهی برای جلوگیری از درد دندان وجود ندارد. در هنگام پر بودن سینوس نوشیدن مقدار زیادی مایعات بسیار کمک کننده خواهد بود. از طرفی دیگر مصرف استامینوفن (acetaminophen) و بروفن (ibuprofen) به کاهش درد سینوس و دندان درد ناشی از آن کمک خواهد کرد.

دلیل دندان درد

اگر سینوس‌ها ملتهب باشند، پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد، آنتی بیوتیک به از بین بردن التهاب سینوس و در نهایت درد دندان منجر خواهد شد. ولی توصیه می کنیم که در صورت که اگر درد دندان همچنان پابرجا باشد، فرد به دندانپزشک مراجعه کند. دندانپزشک با دقت به بررسی پوسیدگی احتمالی خواهد پرداخت.

اگر درباره‌ی « علت دندان درد در هنگام سرماخوردگی » سوالی دارید در قسمت نظر دهی که در پایین همین مقاله ست بنویسید تا در کمترین زمان ممکن به پرسش شما جواب داده شود.

|صفحه‌ اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان |

تاثیرات پستانک بر دندان کودکان