کاربرد لیزر در دندانپزشکی(قسمت سوم) | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

کاربرد لیزر در دندانپزشکی عبارتست از:

جرم گیری دندان با لیزر

خود فرایند برداشتن جرم را به طور معمول با لیزر انجام نمی دهند. چرا که لیزرهای بافت سخت اگر بخواهند جرم دندان را بردارند، میتوانند به خود دندان هم آسیب برسانند. البته تاکید میکنم که هنوز نمیتوانیم جرم گیری دندان را با لیزر انجام دهیم و مطمینا در آینده لیزرهایی خواهد آمد که بافتها را به صورت انتخابی تر برمیدارد و کمک بسیاری به ما خواهد کرد، اما بعد از جرم گیری با دستگاههای اولتراسونیک و یا پیزوالکتریک، میتوانیم کورتاژ لثه ویا ضدعفونی پاکتها را به صورتی بسیار موثر و کاملا مطمئن با لیزرهای دندانپزشکی انجام دهیم.

در صورت بروز هرگونه مشکل در خصوص دهان و دندان کودکان و یا گرفتن مشاوره جهت مراقبت و نگهداری از دندان فرزندان خود می‌توانید به مطب دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان مراجعه کرده و یا با مطب تماس حاصل فرمایید.

جراحی لثه با لیزر

این مبحث بسیار گسترده و در عین حال گمراه کننده هست.

به همین دلیل یک دسته بندی کوچک انجام میدهیم وسپس به توضیح عام ماجرا میپردازیم:

جراحی لثه ناشی از جرم و پلاک سنگین و تحلیل استخوان زیاد( فلپ پریودونتال)

در این موارد حتما باید جراحی لثه به صورت همیشگی آن، انجام بگیرد. به این معنا که لثه کنار زده شود، جرم گیری با دستگاه های اولتراسونیک و قلم های دستی انجام گیرد.

اما جایی که لیزر میتواند به ما کمک کند، ضدعفونی منطقه است.

یعنی میتوانیم این محل را با کمک لیزرهای اربیوم و یا دایود و یا با کمک فوتوداینامیک تراپی با لیزر دندانپزشکی ضدعفونی کنیم.

و در نهایت بخیه کنیم.

مرحله بعدی که لیزر در این جراحی ها به ما کمک میکند، کمک به تحریک بازسازی لثه و کاهش التهاب طی چند جلسه بعد از جراحی لثه است.

حتی در جلسات پیگیری درمان( فالوآپ های چند ماهه بیمار) میتوانیم مناطق درگیر باقی مانده

را با لیزر ضدعفونی کنیم که این به درمان قاطع تر بیماری کمک بسزایی میکند.

جراحی فرنوم بالیزر( فرنکتومی با لیزر)

یکی از جراحی های دهان که خیلی تمیز و سریع با لیزر دندان پزشکی قابل انجام است، فرنکتومی است. در بسیاری موارد در درمانهای اورتودنسی ویا زیبایی مورد نیاز است.

جراحی لثه زیبایی با لیزر( لیفت لثه با لیزر)

این جراحی های لثه اگر در سطح بافت نرم باشد، با لیزرهای اربیوم و دایود قابل انجام است. اما اگر قرار باشد که استخوان برداشته شود، اولا حتما لثه باید کنار زده شود و بعد از آن میتوان با کمک لیزرهای اربیوم، استخوان را برداشت.

جراحی افزایش طول تاج لثه با لیزر

این نوع از جراحی لثه هم اگر نیاز به برداشت استخوان نداشته باشد، بسیار تمیز و با درد و خونریزی کم با لیزرهای بافت نرم قابل انجام است اما در صورت نیاز به برداشت استخوان، باید حتما لثه کنار زده شود و در نهایت با لیزرهای بافت سخت استخوان برداشته شود.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی(قسمت سوم) | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان


مطالب بیشتر:

اگر نوزاد قطره آهن را بالا آورد چه کار کنیم؟

فاصله بین دندان ها چطور اتفاق می افتد ؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *