فلوراید تراپی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

فلوراید تراپی حرفه ای بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان

سالیان زیادی است که از فلوراید تراپی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود . فلوراید یک ماده معدنی است که درآب آشامیدنی و مواد غذایی وجود دارد . فلوراید تراپی باعث استحکام استخوان ها شده و در تماس با مینای دندان ، آن را معدنی تر کرده و از پوسیدگی و نرم شدن دندان جلوگیری می کند.

برخی افراد تصور می کنند همین که مسواک می زنند برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی است در صورتی که این طور نیست . محققان در آزمایشات انجام شده روی چند نمونه از خمیردندان ها به این نتیجه رسیدند که برخی از آنها میزان کافی فلوراید را دارا نیستند ویا به دلیل داشتن جلد فلزی فلوراید موجود در خمیر دندانها جذب دیواره فلزی جلد خمیر دندان می شود و تأثیری در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان ندارد.


دکتر آمنه تقدیسی – متخصص دندانپزشک کودکان کاشان – فلوراید تراپی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان


فلوراید تراپی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدارس و کودکستان‌های کشور اجرا کرده است.

خمیر دندان ها حاوی مقداری فلوراید هستند اما این فلوراید به تنهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی نیست . سیستم دفاعی دندان مینای دندان است . مینای دندان پوشش سخت و نفوذ ناپذیر بر روی دندان است که از پوسیدگی و خرابی دندان جلوگیری می کند .

در این میان بزاق دهان هم به حفظ و میکروب زدایی از مینای دندان کمک می کند اما گاه فرد با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و استفاده از مواد غذایی نامناسب همچون نوشابه و …… موجبات ازدیاد باکتری ها در دهان را فراهم می کند و به آرامی و به مرور زمان مینای دندان آسیب می بیند و این سیستم دفاعی از بین می رود.

سن مناسب فلورایدتراپی

فلورایدتراپی علاوه بر کودکان طبق توصیه پزشک برای بزرگسالان نیز می تواند مفید باشد تا روند پوسیدگی دندان را آهسته تر کند . سن شروع فلوراید تراپی از سالگی است و تا ۱۲ سالگی می تواند ادامه پیدا کند .قبل از شروع فلوراید تراپی بهتر است به دندانپزشک کودکان معالج مراجعه کنید زیرابرخی از کودکان دندان های مقاومی دارند و ممکن است نیازی به انجام مداوم فلوراید تراپی نداشته باشند . میانگین بازه زمانی که فرزند شما برای فلوراید تراپی بهتر است مراجعه کند هر ۶ ماه یکبار است .

 


برای مشاهده‌ی صفحه‌ی اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

مشاوره رفع عادت جویدن ناخن

آموزش مراقبتهای دهانی توسط والدین

راه های جلوگیری از سیاه شدن دندان نوزاد با قطره آهن

ساختار دندان شیری

تاثیر دندان کج و نامتناسب بر سلامت عمومی کودک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *