علت و علائم فلوئوروزیس دندانی چیست؟ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

بررسی علت و علائم فلوئوروزیس دندانی

فلوئوروزیس یک وضعیت ظاهری است که روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد. این وضعیت، بیش از حد قرار گرفتن در معرض فلوراید در طی هشت سال اول زندگی است. یعنی زمانی که بیشتر دندان‌های دائمی در حال شکل‌گیری هستند. مطلبی که امروز در سایت دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان برای شما همراهان آماده شده است علت و علائم فلوئوروزیس دندانی را بطور خلاصه مورد مطالعه قرار خواهد داد.

بعد از رشد دندان‌های دائمی، ممکن است دندان‌های افرادی که تحت تأثیر فلوروزیس قرار دارند، به آرامی تغییر رنگ بدهد. به عنوان مثال، ممکن است علائم سفید رنگی وجود داشته باشد که فقط دندانپزشکان آن را تشخیص دهند. در موارد شدیدتر، ممکن است دندان‌ها نشانه‌های زیر را داشته باشند:

• لکه‌هایی از زرد تا قهوه‌ای تیره
  • بی نظمی‌های سطح
  • چاله‌هایی که بسیار به چشم می‌آیند.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی در استخوان‌ها و دندان‌های شما است. همچنین به طور طبیعی در مواد زیر یافت می‌شود:

• آب
  • خاک
  • گیاهان
  • سنگها
  • هوا

از فلوراید معمولاً در دندانپزشکی برای تقویت مینای دندان استفاده می‌شود. مینا، لایه خارجی دندانهای شما است. فلوراید به جلوگیری از ایجاد حفره در دندان‌ها کمک می‌کند. همچنین در ایالات متحده و بسیاری از کشورها به مقدار کم به منابع عمومی آب اضافه می‌شود. این فرآیند را فلوراسیون آب می‌نامند.

گستردگی شیوع فلوروزیس

فلوروزیس برای اولین بار در اوایل قرن ۲۰ مورد توجه قرار گرفت. محققان از شیوع زیاد لکه قهوه‌ای بر روی دندان ساکنان بومی کلرادو اسپرینگ متعجب شدند. این لکه‌ها به دلیل مقادیر بالای فلوراید در منبع آب محلی ایجاد شده بود. این فلوراید بود که به طور طبیعی در آبهای زیرزمینی وجود داشت. افراد دارای این لکه‌ها مقاومت غیرمعمول زیادی در برابر حفره‌های دندانی نیز داشتند. این جرقه حرکتی برای ورود فلوراید به منابع عمومی آب در سطحی بود که بتواند از ایجاد حفره جلوگیری کند اما موجب ایجاد فلوروزیس نشود.

فلوروز تقریباً از هر چهار آمریکایی ۶ تا ۴۹ ساله یک نفر را درگیر می‌کند. شیوع آن در سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی بیشتر است. اکثریت قریب به اتفاق موارد خفیف است و فقط حدود ۲٪ متوسط در نظر گرفته می‌شوند. کمتر از ۱٪ نیز شدید هستند. اما محققان همچنین مشاهده کرده‌اند که از اواسط دهه ۱۹۸۰ شیوع فلوروز در کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله افزایش یافته است. اگرچه فلوئوروزیس یک بیماری نیست، اما تأثیرات آن از نظر روانشناختی ناراحت‌کننده و درمان آن دشوار است. هوشیاری والدین می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از فلوئوروزیس داشته باشد.

علت و علائم فلوئوروزیس دندانی چیست؟ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

علل ایجاد فلوئوروزیس

یکی از دلایل عمده بروز فلوروزیس، استفاده نامناسب از محصولات دندانی حاوی فلوراید مانند خمیر دندان و دهانشویه است. گاهی اوقات، کودکان آنقدر از طعم خمیر دندانهای حاوی فلوراید لذت می‌برند که بجای اینکه آن را بیرون بریزند، آن را می‌بلعند. اما دلایل دیگری نیز برای فلوئوروزیس وجود دارد. به عنوان مثال، مصرف مقدار بیشتری از مکمل‌های حاوی فلوراید در اوایل کودکی می‌تواند باعث ایجاد آن شود.

میزان استاندارد سطح فلوراید در آب آشامیدنی

فلوراید به طور طبیعی در آب وجود دارد. سطح طبیعی فلوراید بالاتر از حد توصیه شده برای نوشیدن آب، ممکن است خطر ابتلا به فلوروزیس شدید را افزایش دهد. در جوامعی که سطح طبیعی فلوراید در آب آشامیدنی آنها بیش از ۲ قسمت در میلیون است، توصیه شده که آب آشامیدنی خود را از منابع دیگری تامین کنند.

اداره بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در ژانویه ۲۰۱۱ با تشویش از نگرانی مبنی بر اینکه کودکان ممکن است مقدار زیادی فلوراید دریافت کنند، میزان توصیه شده فلوراید در آب آشامیدنی را کاهش داد. در ایران و در بیشتر شهرستان‌های آن، میزان فلوراید در آب آشامیدنی کمتر از میزان استاندارد است.

علائم فلوروزیس دندانی

علائم فلوئوروزیس از لکه‌های ریز سفید یا رگه هایی است که ممکن است قابل توجه نباشد، تا لکه‌های قهوه‌ای تیره و مینای دندان شکاف‌دار و زبر که تمیز کردن آن دشوار است. دندان هایی که تحت تأثیر فلوئوروزیس قرار نمی‌گیرند صاف و براق هستند. همچنین باید سفید خامه‌ای کم رنگ باشند.

اگر مشاهده کردید که دندان‌های کودک شما دارای رگه‌ها یا لکه‌های سفید است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

از دهه ۱۹۳۰، دندانپزشکان شدت فلوروزیس را با استفاده از دسته‌های زیر ارزیابی کرده‌اند:
  • سوال برانگیز‌: مینای دندان تغییرات اندکی دارد، از چند نقطه تا بعضی اوقات لکه‌های سفید.
  • خیلی خفیف: نواحی کوچک مات و سفید کاغذی در کمتر از ۲۵٪ سطح دندان پراکنده شده‌اند.
  • خفیف: نواحی مات سفید روی سطح گسترده‌ترند اما هنوز هم کمتر از ۵۰٪ سطح را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • در حد متوسط: مناطق مات سفید بیش از ۵۰٪ سطح مینا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • شدید: تمام سطوح مینا تحت تأثیر قرار می‌گیرند. دندان‌ها همچنین دارای حفره‌هایی هستند که ممکن است گسسته یا در کنار هم باشند.

مطالب پیشنهادی:

بررسی انواع نهفتگی دندان های عقل

روش های درمان پری کورونیت چیست؟

بررسی علت و علائم ایجاد پری کورونیت دندان