ضرورت درمان پوسیدگی دندانهای شیری | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

ضرورت درمان پوسیدگی دندانهای شیری

ضرورت درمان پوسیدگی دندانهای شیری : سیستم دندان های شیری برای مدت زمان محدودی در داخل دهان کودک وجود خواهد داشت. به طور مثال این زمان برای دندان های شیری قدامی (جلویی) تا سن ۶ الی ۷ سالگی و برای دندان های شیری خلفی (عقبی) تا سن ۱۰ الی ۱۲ سالگی می باشد.

ولی توجه داشته باشید در صورت وجود پوسیدگی دندانهای شیری ممکن است. عوارض جدی و بعضا جبران ناپذیری به کودک وارد گردد؛ این عوارض به چند دسته تقسیم می گردند:

کاهش توانایی جویدن در کودک

در صورت وجود پوسیدگی و یا از دست رفتن دندان های شیری؛ توانایی جویدن کودک و تمایل وی به استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می یابد. به طوری که کودک حتی بدون اظهار وجود مشکل در دندان ها از خوردن برخی از مواد غذایی امتناع ورزیده. و گاهی والدین این امر را به عنوان بی اشتهایی کودک تلقی خواهند کرد.

در حالی که در بسیاری از موارد با برطرف کردن عامل اصلی یعنی درد و پوسیدگی دندانها، مشکل به خودی خود ناپدید می گردد.

بدیهی است در صورت وجود اشکال در تغذیه عوارض مختلفی از جمله کاهش رشد، یبوست، کج خلقی و بسیاری از اختلالات دیگر می تواند در کودک بروز نماید.

ضرورت درمان پوسیدگی دندانهای شیری | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

حفظ فضای لازم برای رویش دندان دایمی

دندان های شیری به عنوان راهنمایی برای رویش دندان های دایمی می باشند.

اگر یک دندان شیری زودتر از موقع مقرر از دست برود، این امر منجر به از دست رفتن فضای مورد نیاز جهت رویش دندان دایمی می گردد.

با از دست رفتن این فضا و کمبود فضا در داخل دهان، دندانهای دائمی به صورت کج و درهم رویش خواهند کرد و یا حتی به صورت نهفته باقی می مانند.

در نهایت در بسیاری از موارد برای اصلاح وضعیت بوجود آمده، بایستی درمان های ارتودنسی پیچیده و پر هزینه برای کودک انجام داد.

زیبایی

انسان موجودیست اجتماعی و شالوده رفتارهای انسان در کودکی شکل می گیرد؛مطالعات مختلف نشان داده است که پوسیدگی دندان های شیری و مشکلات ظاهر آنها می تواند. نقش مهمی در کاهش اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی کودک داشته باشد. این موضوع به حدی جدی است. که ممکن است. با اینکه کودک حتی خود به این موضوع واقف نباشد. و یا ابراز نکند ولی در جمع افراد از ظاهر دندان های خود خجالت بکشد. و ممکن است از خندیدن امتناع ورزد و در نهایت روابط اجتماعی وی دستخوش اختلالات شدید گردد.

ایجاد بوی بد دهان

در صورت وجود حفرات پوسیدگی متعدد، تجمع مواد غذایی در بین دندان ها افزایش می یابد. و به مرور زمان این باقی مانده های مواد غذایی دچار فساد می گردند. و با ایجاد التهاب در لثه و عفونت دندان های کودک، منجر به بوی بد دهان می گردد.

 


برای مشاهده‌ی صفحه‌ی اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

مشاوره رفع عادت جویدن ناخن

آموزش مراقبتهای دهانی توسط والدین

راه های جلوگیری از سیاه شدن دندان نوزاد با قطره آهن

ساختار دندان شیری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *