ارتباط خشکی و زخم دهان با COVID-19 | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

ارتباط خشکی و زخم دهان با COVID-19

خشکی دهان یا زمانی رخ می دهد که بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان وجود ندارد. این امر تجزیه غذا، شستن ذرات غذا از دهان و بلع غذا را مشکل می کند. خشکی دهان ممکن است یکی از علائم اولیه COVID-19 باشد و یکی از شایع ترین علائم دهانی بود که توسط ۱۰۸ نفر در مطالعه ای در The Lancet گزارش شد. با این حال، دلایل این امر هنوز مبهم است. همراه با شید با دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان تا بیشتر بخوانیم.

نویسندگان مطالعه می گویند که خشکی دهان ممکن است یک اثر مستقیم ویروس SARS-CoV-2 باشد که غدد بزاقی را آلوده و آسیب می رساند. همچنین ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یا به عنوان عارضه جانبی درمان COVID-19 رخ دهد. خشکی دهان بدون درمان می تواند خطر پوسیدگی دندان و عفونت در دهان را افزایش دهد.

ارتباط خشکی و زخم دهان با COVID-19 | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

COVID-19 و زخم های دهانی

مانند سایر عفونت های ویروسی، SARS-CoV-2 سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و فرد را مستعد سایر بیماری های ثانویه می کند. برخی افراد در حال بهبودی از این عفونت، زخم هایی را در دهان خود مشاهده کرده اند. در برخی از موارد پزشکان این زخم ها را شبیه برفک می دانند، در حالی که برخی دیگر نسبتاً نامناسب به نظر می رسند. زخم ممکن است به صورت یک لکه سفید روی زبان، لثه ها یا سقف دهان ایجاد شود.

برخی علائم دیگر زخم های دهانی ناشی از کرونا، عبارتند از:

• درد مبهم
  • احساس سوزش
  • ناراحتی در هنگام خوردن و نوشیدن
  • برجستگی های سفید یا قرمز در دهان

طبق گزارش سرویس بهداشت ملی (NHS)، زخم های دهان معمولاً طی ۱-۲ هفته به خودی خود برطرف می شوند. اگر زخم ها بیش از ۳ هفته ادامه یافت، فرد باید با پزشک مشورت کند، زیرا این می تواند نشان دهنده یک عفونت فرصت طلب دیگر باشد.

از طرف دیگر، یک داروساز می تواند اقدامات ساده ای را برای درمان زخم در خانه توصیه کند. این اقدامات می تواند به شکل دهانشویه ضد میکروبی، ژل یا کرم موضعی، قرص های دارویی یا اسپری دهان باشد.

مطالب پیشنهادی:

تاثیر کرونا بر دهان و دندان