عوامل موثر در آسیب پالپ

منشا اصلی تحریک بافت پالپ میکروارگانیسم های موجود در پوسیدگی های دندانی می باشند در صورتی که پوسیدگی ها درمان نشوند و بعد از تخریب مینا و عاج به پالپ برسند باعث التهاب و بیماری پالپ می شوند. در ادامه نگاهی به عوامل موثر در آسیب پالپ خواهیم انداخت.

علاوه بر پوسیدگی ها، ضربه دندان، حرکات ارتودنسی( وارد شدن نیروهای بیش از حد)، ترومای اکلوزال، بیماری های لثه ای شدید و کورتاژ عمیق ناحیه پری رادیکولار نیز می توانند باعث صدمه به پالپ شوند.

این بیماری در افرادی به وجود می آید که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمیکنند و بیشتر در بزرگسالان دیده شده است. روند انجام مشکلات در دهان و دندان شخص از طریق این بیماری آهسته است و کم کم به دندان ها و لثه فشار وارد میکند. اگر به موقع درمان نشود باید شاهد یک جای خالی در بین دندان های خود باشید و آن را پر کنید.

| دکتر آمنه تقدیسی – متخصص دندانپزشک کودکان کاشان |

عوامل موثر در آسیب پالپ | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

علائم پالپ عفونی

معمولا دندان با پالپ ملتهب نسبت به محرک های سرما و گرما درد می گیرد و ممکن است دقایقی نیز ادامه داشته باشد. در مواردی بیمار درد خودبخودی، درد هنگام دراز کشیدن و ضرباندار را نیز تجربه می کند البته گاهی به خاطر مزمن بودن روند پوسیدگی، بیمار هیچگونه دردی را ممکن است تجربه نکرده باشد. ( بنابراین صرفا وجود و یا عدم وجود درد نمی تواند مبنای تشخیص باشد ).

• مراحل درمان ریشه
  • بی حسی
  • دستیابی به کانال
  • تعیین طول کانال

تمیز کردن و شکل دادن کانال ها:

مهمترین فاکتور در درمان، حذف یا کاهش بافت پالپی ملتهب یا نکروز و میکروارگانیسم ها می باشد.

پرکردن کانال:

هدف از پر کردن کانال، به وجود آوردن یک مهر و موم کامل در تمام طول سیستم کانال ریشه از مدخل تاجی تا انتهای اپیکال می باشد.
ترمیم موقت

ترمیم دائم:

نیاز به ترمیم مناسب به این واقعیت برمیگردد که دندان های درمان ریشه شده بیشتر به علت اشکال در ترمیم از دست می روند تا به دلیل شکست در درمان ریشه.

لزوم درمان ریشه

در صورتی که برای دندان عفونی شده درمان ریشه انجام نگیرد. عفونت از طریق انتهای ریشه وارد بافت های اطراف ریشه می شود. و منجر به ایجاد آبسه و یا عفونت های منتشر استخوانی و گاهی منجر به کشیده شدن دندان می شود.

علت درد بعد از درمان ریشه:

وجود درد بعد از درمان ریشه غیرطبیعی نمی باشد. که با تجویز داروهای مسکن برطرف می گردد. علت درد بخاطر زخمی بودن عصب دندانی در انتهای ریشه و همچنین ایجاد التهاب در بافت های اطراف انتهای ریشه به علت خارج شدن مواد شستشو دهنده کانال، دبری ها و میکروب های کانال از انتهای کانال می باشد.

|جهت ورود به صفحه‌ اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی کلیک کنید|

راهکارهای درمانی در صورت شکست درمان ریشه:

شایع ترین علت عدم بهبودی دندان های درمان ریشه شده، شکست در حذف میکروارگانیسم ها یا آلودگی مجدد فضای کانال ( اغلب به دلیل عدم سیل کرونال ) می باشد.

اگر به دنبال درمان اولیه بهبودی صورت نگیرد راههای درمانی شامل موارد زیر می باشد:

• درمان ریشه مجدد
  • جراحی اندودتیک