روش‌های درمانی تغییر رنگ دندان‌ها | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

روش‌های درمانی تغییر رنگ دندان‌ها

اگر دندان‌های نوزاد یا کودک خردسال به دلیل مصرف مواد غذایی خاص مثل شاه توت،لبو وغیره دچار تغییر رنگ شده باشد، این امر موقتی خواهد بود. با این حال درصورتیکه احساس می‌کنید مشکلی وجود دارد و تغییر رنگ عمیق است به دندانپزشک مراجعه کنید.

مواد سفید کننده دندان که بدون نسخه عرضه می‌شوند به هیچ عنوان برای نوزادان و کودکان خردسال مناسب نیستند. لازم است حتما دندانپرشک متخصص اطفال در مورد نحوه درمان کودک شما تصمیم گیری نماید، چنانچه وی می‌تواند ترکیبی از روش‌های مختلف درمانی را مورد استفاده قرار دهد.

بیشتر بدانید : قطره آهن و پوسیدگی دندانی

در مورد دندان‌هایی که به صورت جزئی دارای لکه‌های زرد هستند، ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد کند دندان‌های کودک خود را برای مدتی با خمیر دندان بزرگسالان مسواک بزنید.

در خصوص تغییررنگ های خارجی، در برخی موارد دندانپزشک ممکن است به شکل تخصصی تمیز کردن دندان‌ها را توصیه کند.
همچنین در بعضی موارد، هنگامی که دندان‌ها از نظر زیبایی ناخوشایند هستند، دندانپزشک ممکن است سفید کننده‌های دارای تأییده پزشکی را مد نظر قرار دهد.
هنگامیکه دندان‌ها دچار شکستگی شده یا به دلیل آسیب دیدگی ناشی از پوسیدگی، فلوروزیس یا ضعف مینای دندان، بد شکل به نظر برسند، ممکن است دندانپزشک توصیه به استفاده از روکش های هم رنگ با دندان کودک و یا مواد ترمیمی هم رنگ دندان جهت بازسازی شکل اولیه دندان ها کند .

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است برای از بین بردن تغییررنگ، از روش میکروابریژن (microabrasion) روی سطح مینای دندان استفاده نماید. در این روش یک لایه بسیار نازک در حد چند صدم میلیمتر از روی سطح دندان برداشته می‌شود.
از بین بردن تغییررنگ ها و سفید کردن دندان‌ها فقط باید توسط دندانپزشک انجام شود.

چگونه می‌توان از تغییر رنگ دندان‌ها پیشگیری کرد؟

با رعایت برخی اقدامات مناسب می‌توان از تغییر رنگ دندان نوزادان و کودکان خردسال جلوگیری کرد.

تغییر رنگ دندان در نوزادان | متخصص دندانپزشک کودکان کاشان

سعی کنید نکات زیر را در برنامه روزانه کودک خود مد نظر قرار دهید:
  • دندان‌های کودک خردسال خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید. کودکان با سنین بالاتر را می‌توان تشویق کرد تا خودشان زیر نظر والدین مسواک بزنند.
  • از دندانپزشک خود در مورد روش‌های صحیح تمیز کردن دندان کودک مشاوره بگیرید.
  • قبل از رویش دندان‌ها، لثه‌ها و دهان کودک را با استفاده از یک گاز استریل، تمیز کنید.
  • به کودک خود نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های شیرین ندهید. نوک پستانک را به مایعات شیرین یا عسل آغشته نکنید.
  • معاینات دندانپزشکی برای نوزادان و کودکان به همان اندازه که برای بزرگسالان ضروری است، در مورد آنها نیز مهم می‌باشد. بعد از اولین رویش دندان کودک خود، معاینات منظم دندانپزشکی را هر شش ماه یکبار انجام دهید.
  • اگر مشاهده کردید که مصرف مکمل‌ها باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده،‌ تمیز کردن دندان‌ها بلافاصله بعد از مصرف مکمل‌ها باید جزء عادات همیشگی شما قرار بگیرد. این کار را با پاک کردن، مسواک زدن یا شستشوی دهان و دندان انجام دهید زیرا مانع از بوجود آمدن لکه‌ها روی دندان‌ها می‌شود.
  • هنگام خواب شب به کودک شیشه شیر ندهید زیرا می‌تواند عامل اصلی ایجاد پوسیدگی در اوایل دوران کودکی شود. وجود شیر و شکر، محیط داخل دهان را درشرایط ایده‌ال برای رشد باکتری‌ها قرار میدهد.
  • از خمیردندان با غلظت فلوراید کم برای کودک استفاده کنید تا زمانی که او یاد بگیرد موقع مسواک زدن خمیر دندان را بجای بلعیدن، از دهان خارج کند.
  • نظارت منظم بر سلامت دهان و دندان کودک یا نوزاد خود موجب آگاهی از تغییرات کوچک یا بزرگ می‌شود. اجازه ندهید تغییر رنگ دندان باعث استرس و نگرانی شما شود. بلکه موضوع را با دندانپزشک متخصص خود مطرح نمایید. در اغلب مواقع تغییر رنگ دندان در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان است.

| اینستاگرام دکتر آمنه تقدیسی متخصص دندانپزشک کودکان کاشان |


بیشتر بخوانید:

تکامل دندان های شیری

افتادن زود هنگام دندان شیری

تغییر رنگ دندان در نوزادان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *